Egzamin praktyczny składa się z dwóch części :
- Plac manewrowy gdzie realizuje się zadanie egzaminacyjne:
- Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy,
- Jazda po łukach w kształcie cyfry 8
- Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu)
- Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym)
- Ominięcie przeszkody
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
- Ruch drogowy
Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego
Musisz zaprezentować, że potrafisz sprawdzić:- poziom oleju w silniku,
- b. poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- obecność płynu w spryskiwaczach,
- działanie sygnału dźwiękowego,
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł hamowania „STOP”,
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
- jeśli występuje;
Sposób wykonania:
- w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i (STOP) lub j (cofania), osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
- musi umieć co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
- na wykonanie czynności masz nie więcej niż 5 minut,
- czynności jakie będziesz wykonywał wybierane są losowo przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Losowany jest 1 element z elementów określonych w literach a-e oraz 1 element z określonych w literach f-m.
2. właściwe ustawienie lusterek i zapięcie pasów (jeśli pojazd jest w nie wyposażony)
Sposób wykonania:
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
3. właściwy strój, łancuch, przemieszczenie pojazdu
- wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego
- prawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest wyposażony w łańcuch),
- zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
- podparcie pojazdu na podpórce;
Sposób wykonania:
- zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
- nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko,
- maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu);
Twoim obowiązkiem jest zapewnienie odpowiedniego stroju ochronnego w postaci:
- obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego
- spodni z długimi nogawkami,
- kurtki z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
- rękawic zakrywających całe dłonie;
jest to warunek przeprowadzenie egzaminu
2. Jazda po łukach w kształcie cyfry 8
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
Sposób wykonania:
a) niepodpieranie się nogami,
b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
c) niepotrącanie pachołków
3. Slalom wolny
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
Sposób wykonania:
a) niepodpieranie się nogami,
b) niepotrącanie pachołków
4. Slalom szybki
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 2-krotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy 3 pachołkami i wyjazd przez bramkę końcową
Sposób wykonania:
- średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h,
- przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
- niepodpieranie się nogami,
- niepotrącanie pachołków
5. Ominięcie przeszkody
- upewnienie się o możliwości jazdy:
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu,
- płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
- 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
Sposób wykonania:
- prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
- przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
- niepodpieranie się nogami,
- nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
- niepotrącanie pachołków
6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć
Ruch drogowy
Zadania egzaminacyjne:
- Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
- Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości
- Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu
- Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe)
- Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych
- Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
- Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy
- Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*
- Przejazd przez przejścia dla pieszych
- Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*
- Przejazd przez tunel*
- Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego
- Wykonanie manewru wyprzedzania
- Wykonanie manewru omijania
- Wykonanie manewru wymijania przy prędkości co najmniej 50 km/h
- Wykonanie manewru wymijania
- Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu
- Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo
- Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu
- Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych, hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla (manewr może być wykonywany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania)
Kryteria oceny
Pozytywny wynik egzaminu otrzymasz jeżeli poprawnie wykonasz zadania ujęte powyżej.
Negatywny wynik otrzymasz jeżeli:
- dwukrotnie nieprawidłowo wykonasz to samo zadanie egzaminacyjne,
- egzamin został przerwany przez egzaminatora gdyż twoje zachowanie zagrażało bezpośrednia życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego.
Przez zachowanie zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu na placu manewrowym uważa się:
- Przejechanie kołem przez linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowiska
- Najechanie albo potrącenie pachołka lub tyczki
- Dwukrotne nieprawidłowe ruszenie pojazdem z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przypadki zakwalifikowane jako zagrożenie bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego:
- Spowodowanie kolizji lub wypadku drogowego
- Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym
- Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na oznakowanym przejściu
- Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża osoba egzaminowana
- Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się w celu umożliwienia jej przejścia
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania lub włączania się do ruchu
- Niezastosowanie się do:
- sygnałów świetlnych,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym,
- sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego
- Niezastosowanie się do znaków:
- „stop”,
- „zakaz wjazdu”,
- „zakaz skręcania w lewo”,
- „zakaz skręcania w prawo”,
- „nakaz jazdy …” (odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu),
- wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu,
- „linia podwójna ciągła”
- „zakaz ruchu”
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
- na skrzyżowaniu,
- pojazdom szynowym,
- rowerzystom,
- podczas zmiany pasa ruchu,
- w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej samej drodze,
- podczas włączania się do ruchu,
- podczas cofania
- Naruszenie zakazu zawracania
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h
- Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania
- Naruszenie zakazu wyprzedzania:
- na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
- przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
- na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
- na skrzyżowaniach,
- na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
- na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi
- Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”
- Wyprzedzanie z niewłaściwej strony
- Spowodowanie znacznego utrudnienia ruchu drogowego z powodu utraty panowania nad pojazdem.
Trasa egzaminacyjna
Dla kategorii A2 nie ma wyznaczonej trasy egzaminacyjnej.
Egzaminator ocenia wykonanie zadań egzaminacyjnych z innego pojazdu egzaminacyjnego, jadącego za tobą. Porozumiewa się z toba drogą radiową.
Czas trwania części praktycznej egzaminu państwowego
Przepisy określają, że minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym wynosi 25 minut.
podstawa prawna :
- USTAWA z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami z późn. zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 w sprawie egzaminowania osób ubiegająch sie o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tycha sprawach z późn. zm.